Cinque terre.

27 juli 2023 - Levanto, Italië

Gisteren één van de grootste toeristische trekpleisters van Italië bezocht. Cinque Terre.

Vijf aaneen gesloten dorpen die je op het eerste na enkel per trein, per boot of te voet kunt bezoeken.

Wij kozen per trein, want de zee is best woelig en we denken dat onder die omstandigheden de bootjes niet uitvaren. Ha ja er is nog een vierde mogelijkheid ! Met een sub board. Dat is iets wat we op verlanglijstje gezet hebben maar dan wel voor op meren of heel kalme zee. Ik denk dat onze kids die dan ook wel zullen gebruiken als ze op vakantie of zo gaan. (Ik zal het wel horen of hier interesse voor is 😃)

Terug naar gisteren, daags voordien hadden we de tickets al gekocht en zo stonden we rond 8 uur al klaar op het perron in Levanto om naar, van hieruit, het verste dorp te sporen. Riomaggiore. Daar wordt al meteen de toon gezet, veel bergopwaarts en afwaarts. Waarschijnlijk door het vroege uur was het zowel op de trein als in het dorp nog aangenaam rustig, maar dat zou snel veranderen tijdens de daarop volgende uren. Lientje en JP doken eerst het info lokaal binnen voor wat uitleg en wandelkaart, daar hadden we wel een beetje "pech" want de twee wandelingen tussen de vijf dorpen die als "easy" worden omschreven waren afgesloten door omstandigheden. En zo kom ik direct tot een paar "goeie raad bevingen" !

Cinque Terre, de moeite waard ?

Absoluut ! Maar....

1. Probeer het te bezoeken als je nog jong, fit en heel mobiel bent. De mooiste wandelingen zijn immers die tegen de bergwanden en over rotsen klauteren, soms zelfs met enkel een dik touw om u beetje vast te houden. Mensen die fysiek niet "top" zijn of last van hoogtevrees hebben blijven best weg van deze wandelroutes!

2. Probeer het hoogseizoen te vermijden want gisteren werden we na de middag zowat overspoeld door de duizenden toeristen. Om nog maar te zwijgen over de over-volle treinen.

IMG20230726123544 Omdat we toch wel met een wat ouder of minder mobiel reisgezelschap op stap zijn hebben we ons vooral beperkt tot bezoek de dorpjes, al heb ik en JP ook we wat gehiked langs de rotsen.

kijk af en toe maar eens onder foto's en video's waar ik af en toe wat bij zet.

De andere dorpen noemen Manarola, Corniglia, mijn favoriet Vernazza en tot slot Monterosso al Mare, het enige trouwens wat je nog met de auto kunt bereiken. Maar allen hebben ze dezelfde "gemene deler" waarbij je "gemeen" zelfs wat letterlijk mag nemen 😃 steil op en neer !

En nu gaan we wat winkelen hoor ik net, dus tot later !

1. Linda:
    27 juli 2023
    Dag jos Marleen en vrienden met ons gaat het met juĺie ook zie ik tot later xxx ook van cloud
  2. Jos Mellaerts:
    28 juli 2023
    He tante Linda, leuk dat je reageerde ! Mis onze Cloud wel erg 😭 maar ben blij dat hij het daar zo goed doet ! X