Bye bye Orta San Giulio, hop naar Cinque Terre...

25 juli 2023 - Levanto, Italië

Gisteren geen blog meer geschreven, geen tijd he 😜

Neen, we waren al vroeg uit de veren om de laatste spullen nog in te pakken, de camper wat op orde te zetten, ontbijten, nog rap een afwasje, en ons zelf wat wassen. Niet te geloven hoe snel de tijd dan vliegt want het was nog bijna 9u30 als we vertrokken vergezeld van flinke plens buien. Gelukkig hadden we alles tijdig droog kunnen inpakken. Nu we mogen zeker niet klagen, in Milaan waren wij op de dag dat er een heuse tornado was, en ja voor we tien meter verder konden schuilen waren we zeik nat maar dat was het ook. Gisteren waren we dan net weg aan het Orta meer is we hoorden dat ze daar code orange overzicht kregen, en van al de onheilsspellende berichten in de krant van gewonden en vuist dikke hagelbollen die Italië teisteren hebben we gelukkig nog niets van gemerkt. Hopelijk blijven we van dat alles flink gespaard !

Maar terug over gisteren, een etappe van een 275 km, maar wat voor één! Op het programma, de Poggio, die hebben we wel door de tunnel gereden, maar op het einde toch een flinke bergpas van een kleine 30 km. Ik denk dat het zowat de langste moet zijn die ik ooit al gereden heb. Ook één van de mooiste of was het omdat er amper verkeer was en ik daardoor er ook wat meer kon van genieten ? Nu de uiteindelijke afdaling naar Levanto was er wel eentje waarbij Bibi zijn concentratie bij moest houden want plots was het een pak drukker en volgde de ene smalle haarspeldbocht de andere op. Maar wie met mij al op reis is geweest weet dat ik graag op zulke wegen rijdt.

En zo zitten wij dan nu in Levanto, onze uitvalsbasis voor een uitgebreid bezoek aan cinque terre. Hier gaan we niet op besparen, want zowel het bezoek per boot als nadien (of ervoor, zijn we nog niet uit) per trein  staan op het programma. Maar ook hier Levanto, kon ons meteen aangenaam verrassen want toevallig mogen we mee genieten van de 53ste "festa del late" dit jaar gaat het door van 19 tot 25 juli maar het "spettacolob pirotecnico sulmare" vandaag om 23u zou afgelast zijn.

Na aankomst en ons wat geïnstalleerd te hebben zijn we eerst een crème ke gaan eten want voor de lunch waren we nog te vroeg. Daarna wat inkopen gaan doen, want de drank vliegt erdoor! (Niet alleen bier en wijn maar ook fris en water! 😜 )

Nadien, het was dan al ongeveer 19 u zijn we pizza gaan eten in een van de vele eetgelegenheden die je hier om de 10m vind. Ja hier is het duidelijker véél toeristische dan bv in Orta San Giulio waar we eerder verbleven.

Onze lekkere pizza was nog niet helemaal naar binnen gewerkt, of plots hoorden we het tromgeroffel die de parade aankondigde. "Incontro del Gruppo storcio "Borgo e Vallen" di Levanto" een reuze stoet met heel veel trommelaars, vendelwaaiers, klarenblazers, edel dames, kruisvaarders, beulen en volgens JP ook een groep "maagden" al heb ik daar mijn twijfels over ! 🤣😂😜

Allen piekfijn uitgerust in Middeleeuwse klederdracht ( en dat bij meer dan 33°) en met heel veel gedrevenheid en ernst voerden ze hun "show" voor de duizenden toeristen op. Volgens mij is het hele stadje bij deze jaarlijkse feesten betrokken.

Ik heb één en ander gefilmd, ik zal proberen of ik die hier ook kan posten maar da's voor later!

Groetjes en tot volgende !

1. Jp brands:
    25 juli 2023
    Een bergpas met als hoogste top 609 meter volgens mijnen app.
    En bij de kruisvaarders en de beulen heel neerbuigend moeten doen, veel knikken en zeker niet recht in de ogen kijken want dan hadden we hier niet meer gestaan.