Zomer vakantie 2020 - Frankrijk

9 augustus 2020 - Marseillan, Frankrijk

Waar waren we gebleven...

Eindelijk weer even tijd om nog wat blog te schrijven want het is ondertussen al wel een tijdje geleden.

De vorige blog had ik afgesloten met de melding dat we op weg gingen naar Montélimar, een stadje dat voor de Frankrijk kenners misschien wel een belletje doet rinkelen. In dit geval een lekker en zoet belletje :-) want Montélimar staat bekent om hun artisanale nougat ! Een bezoek aan zo een nougat atelier of hoe moet je dat noemen? kon dan ook niet ontbreken.

IMG_20200804_161000Hier kan men niet enkel de bereiding van nougat volgen, maar er is ook een heuse tentoonstelling van snoep, speelgoed tot zelfs thema's als films en zelfs tour de France onderverdeeld in een 9 tal standen. Best eens leuk om te bezoeken ! Na de nodige nougat aangeschaft te hebben in de bijhorende shop gaan we verder op pad al wou Marleen eerst nog wel op schoot bij Louis De Funés !

IMG_20200804_170228

En het pad dat we dan verder rijden heeft al direct een hoogtepunt in zich ! Letterlijk dan want zoals steeds rijden we met onze Kaya langs de gewone wegen, ver weg van de drukte en gejaagdheid van de péage. En dan gebeurd het dat je wel eens een echte "col" mag beklimmen, en deze keer niet zomaar eentje maar één die mee de geschiedenis van de Tour de France heeft geschreven, nl col de La République. Dit was nl de eerste col in de ronde van Frankrijk boven de 1000m die uitgerekend op mijn verjaardag, maar wel in 1903 werd beklommen.

IMG_20200804_115138

Enkele uren later bereiken we dan Cap d'agde waar we enkele dagen gaan genieten van zon, zee en strand :-) Maar eergisteren maken we ook tijd voor een daguitstap welke georganiseerd wordt door de camping maar door toeval (geen deelnemers) een privé uitstap wordt voor ons vieren. In een mini busje met chauffeur dus worden we een ganse dag rondgevoerd. We beginnen met een bezoek aan Le Cirque de Navacelles, op een dik uur rijden van Cap d'Agde en na een stevige klim waar ook de tour af en toe overheen dendert komen we aan op de bestemming. We hadden geen flauw idee wat we ons bij die "Cirque" moesten voorstellen maar zoals je op de foto ook kunt lezen, "Grandiose !" en dat is echt niet overdreven ! Zeker één van de mooiste scheppingen van de natuur die we al ergens hebben mogen bewonderen en meer dan een bezoek waard !

IMG_20200807_092143IMG_20200807_092307

IMG_20200807_091705Terwijl ik hier nu mijn blog aan't schrijven ben heeft JP de "messe" opgezet en met de Gregoriaanse gezangen op de achtergrond schrijf ik naarstig verder ! Ja tante Odette katholiek in Cap d'Agde.... niet te geloven he :-p !

Na dit wonder de natuur voert onze chauffeur die duidelijk de kronkel wegen een pak beter kent als wij in gestrekte draf naar Ganges waar we een populaire markt bezoeken en waar ik ook mijn goede daad van de vakantie waar maak met een plaatselijke dierenopvangcentrum goed te sponsoren. De markt zelf trekt best veel volk, maar met de Corona in gedachten besluiten we toch om het veilig te houden en de echte drukte te vermijden want dat vuil beestje willen we ten allen prijzen vermijden. Op een terrasje vinden we een veilig plekje om onze opkomende honger een beetje te stillen en nog even te genieten van de gekende Pastis wat zich als aperitief  overal laat smaken.

Om twee uur zijn we opnieuw bij de plaats van afspraak en direct daarop komt ons privé busje ook aangereden. Opstijgen zou JP zeggen en weg zijn wij, deze maal rijden we naar De Grotte des Demoiselles ligt in de vallei van l'Hérault in de Cevennen in het departement Lozère in het zuiden van Frankrijk.

Sinds mensenheugenis wist men in de omgeving al van het bestaan van de grot af. De grot werd echter pas echt goed onderzocht door de speleoloog Édouard-Alfred Martel.

De grot, zo genoemd vanwege de Maria's met kind die met een beetje fantasie in de druipstenen te ontwaren zijn, bestaat uit meerdere aaneengeschakelde grote ruimtes ("kathedralen", zoals de gidsen ze plachten te noemen) waarin natuurlijk gevormde druipstenen te zien zijn. In tegenstelling tot een grot die iets ten zuiden van Ganges ligt, bevinden zich in deze grot geen ondergrondse meren.

De grot is sinds 1931 geopend voor toeristen. Middels een treintje wordt men van onderen omhoog de grot in gebracht, waarna via een met beton bedekte wandelroute de grot in zijn geheel bezichtigd kan worden. Ook de ingang van de grot boven in de berg, die door Martel gebruikt is als startpunt om de grot te verkennen, maakt deel uit van de toeristische route.

IMG_20200807_150945De grot zelf bezoeken is wel een flinke fitness oefening want het parcours leid je over 550 traptreden soms makkelijke maar ook soms door smalle engtes doorheen de grot met als orgelpunt de indrukwekkende Kathedraal diep verborgen in de buik van de berg. Als slot van deze post sluit ik wat foto's bij die helaas niet met flits mochten genomen worden waardoor men soms wel wat mist van de pracht. Dus ook hier, als uwe fysiek het toelaat en je in de buurt bent echt een aanrader. Toch wel vermelden dat mijn vrouwke ondanks haar hoogtevrees én haar pacemaker toch het aandurfde om het ganse parcours mee af te leggen al waren er zeker stukken bij die zeer belastend waren voor haar.

Normaal vertrokken we morgen uit Cap d'agde, maar omdat we hier echt wel goed en veilig zitten hebben we besloten om ons bezoek hier wat langer te maken wat wel betekend dat we morgen wel van plaats moeten verhuizen maar met ons viertjes is dat zo geklaard. Staat verder nog op programma, bezoek aan het stadje alhier en een bezoek een een groot shoppingcenter. De rest laten we gewoon op ons afkomen of vissen we bij de zoveelste Pastis wel uit ! Groetjes aan iedereen !

IMG_20200807_151633IMG_20200807_162726IMG_20200807_153903IMG_20200807_153929IMG_20200807_153802IMG_20200807_162726IMG_20200807_153844

1. Odette De Troy:
    9 augustus 2020
    Mooi mooi! Leuke uitstappen!
    👍👍🏖💗🌻
  2. Ann:
    10 augustus 2020
    Veel reisplezier! Het wordt ongetwijfeld opnieuw een mooie belevenis!
    Lieve groetjes. Xxx