Ze bijten... en bezoek aan Orta San Giulio...

20 juli 2023 - Orta San Giulio, Italië

We zitten nu al paar dagen hier aan dit mooie, zonovergoten meer. Tijdens de dag is het zaak om tijdig wat schaduw en verkoeling op te zoeken, maar met het kabbelende, zeer heldere water , letterlijk aan onze voeten, lukt dat prima. Voor in de late namiddag hebben we tussen de bomen met wat doeken (omdat de luifel pas na september wordt geplaatst) voor wat schaduw gezorgd. De avonden vullen we met het plannen van de dingen die we daags nadien denken te doen, een spelletje, flesje wijn, knabbelen.... Kortom vakantie he ! Zo tot een uur of half tien... Dan is ze daar, der eerste mug... Klets pets, mis natuurlijk, maar weg is ze wel! ... Ja toch ? Neen dus want wat later is ze daar terug, deze keer met haar zusjes, schoonzusters, mama, tantes, nachten en ik denk zelfs de bomma !😄 Ze heeft ze blijkbaar allemaal uitgenodigd op een bloederig feestmaal. In mum van tijd zijn we overbeten dat het niet mooi is ! En jeuken dat dat doet. Nochtans we wapenen ons wel degelijk met kaarsen, Wierrook, zelfs een high tech anti muggen lamp en een bus vergif ! Niks houd ze tegen. Dus wij op stap naar het stadje waar we het marktje willen bezoeken en van de gelegenheid gebruik maken om de plaatselijke apotheek aan te doen. Voor ons een "makkie" want lientje spreekt vloeiend Italiaans. Eens aangekomen blijkt de winkeldame een strenge begijn of oude vrijster of zo. Ze bestudeerd de benen van lientje grondig met de nodige "parlando" en na een minuut of zo roept ze de echte apotheek dame erbij. Het zelfde type strenge dame, en met een gebiedende wijs moet lientje in het licht van het raam komen staan ! Na 30 sec. Klinkt het als een bevel, "directo to doctoro" of zoiets.

Dat wil hier dus zeggen naar de spoeddienst van het ziekenhuis!

En dat vond lientje nu zelf er toch ook wat over en na een paar minuten overleg met de strenge dame, kreeg ze toch een type je zalf. De zelfde trouwens als welke de dame voor haar mee kreeg... 3 x per dag insmeren. Gracia ! 😜

Maar voor we daar die zalf konden kopen moet je eerst wel naar dat stadje ! Met iets meer dan 2 km afstand lijkt dat "poep" simpel, maar we zitten hier wel in de bergen, en dus begin je van aan de camping aan een klim van 1,5 km met een stijging van 10 a 12%. Bij een temperatuur van 36 graden en slecht hier en daar een strookje schaduw echt geen lachertje. Eens boven daal je af naar het marktpleintje dat op het meer niveau ligt. En het venijn zit in de staart want vandaar wacht nog een klim van een 500meternmet stijging van om en bij de 20%. Als je daar boven komt ben je echt wel "choco".

IMG20230719112201

Op het marktpleintje stonden wat kraampjes maar op een kwartiertje heb je het wel gezien. Met een bootje kan je voor 5 euro heen en terug naar de "basilica" waar ene geestelijke opgebaard ligt in een glazen kist. Rond de kerk kan je door de Middeleeuwse straatjes kuieren, maar ook dat is stijl op en af en daarom blijven de meisjes maar aan de voet van de basiliek op een bankje in de schaduw zitten.

IMG20230719121732 dat is het voor nu een beetje, ik zal nog wat foto's posten onder de betreffende rubriek als het me lukt.🤣

Morgen staat een bezoek aan Milaan op het programma, maar vandaag heeft JP uitgeroepen tot bikini day.... Maar die foto's zijn niet door de secuur geraakt 😜🤣😜

Tot de volgende