Vroege vogels in Milaan

22 juli 2023 - Orta San Giulio, Italië

We hadden, voor 1 keer de wekker gezet tijdens de vakantie. Iets voor zes waren we uit de veren en maakte wij ons klaar voor een daguitstap naar Milaan. Zeg maar zowat de hoofdstad van Noord Italië.

Een treinreis van ongeveer anderhalf uur maar voor we ook nog maar een trein kunnen nemen moeten we natuurlijk eerst weer die steile berg op. 25 min omhoog aan gemiddeld een 12% of zo?

Om die redenen wilden we voor de hitte echt door brak, boven aan het station zijn en daarom ook hadden besloten om wat vroeger dan Lientje en JP te vertrekken zodat we op eigen tempo de klim konden doen.

En zo zaten wij dan al rustig op het station terras van een capucino te genieten als wat later ook Lientje en JP boven gekropen kwamen.

IMG20230721063327naar het station.

Lientje, onze persoonlijk "Google Translate" zorgde voor de nodige tickets en wat later zaten we op de trein.

Met een overstap in Navaro kom je dan na anderhalf uur aan in Milaan. In een indrukwekkend station, vol zeer druk doende mensen waarvan je de indruk hebt dat ze precies allemaal net te laat zijn om hun trein te halen. Of hoort dat allemaal bij het "Italiaan zijn"? Voor ons niet gelaten, wij houden het gezellig rustig en laten de drukte graag aan ons voorbij gaan. Om een idee te geven over de omvang van het station, de gevel is meer dan 200 meter, station telt 24 sporen en jaarlijks verwerkt het 120 miljoen reizigers. Dat is meer dan het aantal reizigers dat Brussels airport op zes jaar samen aandoet !

Eens buiten het station kom je op een groot plein waar helemaal aan de overkant een mobiel loket staat waar je tickets kunt kopen om met zo een dagpas met een toeristenbus Milaan te verkennen. Ok het kost wat, maar geloof me je hebt die nodig want Milaan is groot, zeer groot en zeer gaotisch! De bus heeft een aantal lijnen (trajecten)die met kleuren zijn aangegeven en elk bepaalde delen van de stad aandoet met de bijhorende bezienswaardigheden. Onderweg kan je van de bus stappen bezoeken wat je wil bezoeken, de zelfde kleur terug nemen of kiezen voor een andere kleur en ander deel van de stad. En dat 24u lang onbeperkt. Heel praktisch allemaal !

Wij nemen als eerste de rode lijn, die brengt ons al direct bij één van de mooiste plekjes van Milaan, de kathedraal van Milaan!

IMG20230721111816dit is op twee na de grootste ter wereld! De bouw startte in 1386 en werd pas beëindigd, bijna 600 jaar later !!! In 1950, amper 7 j voor mijn geboorte !

Maar bij ons bezoek werden we alvast flink gedoopt door een hevige stortbuien ons in no time kledder nat maakte en we net als duizenden andere in en onder de reusachtige gallerij deden vluchten.

IMG20230721111823 Maar geen nood na een kwartiertje klaarde het weer op en onder zomerse temperaturen drogen de weinige kleren die je aan hebt snel op. De rest van de dag bleef de zon van de partij.

Na een koffie en een broodje als uitgesteld ontbijt, gingen we verder op verkenning. Ah ja Milaan is natuurlijk ook fashion en shoppen 😄 maar we hebben niets gekocht al hebben ze hier wel ronde prijzen ! Als je geluk hebt dat het artikel al geprijsd is ! Maar voorbeelden, mooie gewone jeansbroek, 400 euro, een simpel mooi kleedje 1000 euro dus niks zo van 9,99 of zo 🤣. Ik maakte de bedenking, dat we een zelfde jeans vorig jaar in de USA kochten voor 35 dollar of zo. Dus als we maandelijks een reisje naar USA zouden maken en 10 jeans zouden meebrengen en die in Milaan aan 200 euro zouden gekomen we snel rijk zouden zijn. Maar JP gaf, terecht denk ik aan, dat we dan met onze waar zouden blijven zitten. Hier moet je dan 500 voor vragen om succes te hebben 😂🤣

Wat moet je ook zeker in Milaan bezoeken, het kasteel ! Ik denk niet dat ik ooit al een groter gebouw bezocht, zelfs niet in Rome en daar kennen ze er toch iets van 😃

Zeker als je bedenkt dat dit midden in de stad ligt ! De foto heb ik van internet behaald om een beeld te geven van de omvang.

downloadtot slot, we hebben misschien 1\30 van Milaan gezien, laat staan ech bezocht. Daarvoor is het gewoon veel te groot. Mochten er onder jullie zijn die ook graag Milaan zouden willen bezoeken, maar overwegen omdat met de auto te doen, één goeie raad, doe het niet ! Milaan is Brussel tot de vierde macht of zo om die te rijden en als je het Italiaans temperament niet gewoon bent dan wordt je helemaal gek in dat verkeer 🤣😂

En ik ga stoppen voor nu, ik lig hier nog in mijn blootje te bloggen en Lientje is al naar de bakker en dus gaan we zo ontbijten ! 😅😜 Tot de volgende!