Op stap naar Rome en zoveel meer... 2018 - Dag 9

8 augustus 2018 - Sarteano, Italië

8 augustus zijn we al en dat wil zeggen al 9 dagen onderweg en zowat halfweg onze vakantie.

Terwijl Lientje en Paul eens onder hun tweetjes weg zijn om eens te kijken of we een auto of "ne vespa" kunnen huren even nog wat blog schrijven en wat foto's posten van onze geleide wandeling doorheen Sarteano.

Een klein stadje dat al sinds de middeleeuwen een ongeveer gelijk aantal inwoners kent, nl een 2000 binnen de oude stadskern en ietsjes meer rondom de kern. Dus zeg maar ruim afgerond een 5OOO mensen. Ben er zeker van dat er hier meer toeristen vertoeven als vaste bewoners.

En het feit dat hier zoveel toeristen zijn is echt niet verwonderlijk want zelden een stadje gezien dat nog zo authentiek is als Sarteano.

Gewoon u fantasie even laten gaan en je voelt u zo in de middeleeuwen. Nauwe , héél nauwe steegjes nergens een meter vlak met hellingen van 10 tot makkelijk 20% ongelooflijk steil ! En toch komt er toch soms één of andere Sartees er met een driewieler of zelfs een auto door ! Volgens ons wel stuk voor stuk heel goeie chauffeurs maar zowel ik als Paul denken dat weinig auto's hier 100000 km halen.

Ok maar nu opnieuw naar de geleide wandeling. Sarah (noemde wel anders maar gemakkelijk halve noemen we de lieve dame zo omdat we in Fireze ook een lieve dienster in het restaurant hadden die Sara noemde en de link met mijn petekind natuurlijk :-) )

Stipt om 16u stonden we aan de ingang van de camping en gelukkig was het wat minder warm dan dag voordien. Het was beetje betrokken en aan de andere kant van de bergen wat gerommel maar in Sarteano bleef het droog.

Vandaar vertrok de stadswandeling van kerk 1 naar kerk 2 zo lang het geboortehuis van paus PIO III. Jaja, Sarteano heeft ooit een paus voortgebracht en die heeft het wel maar een 26 dagen uitgezongen. Zelfs Sara deed er wat "lacherig" over want de brave man was ook op dubieuze wijze door zijn oom tot Kardinaal "bevorderd" Samengevat, als paus niet veel soeps al had de zeer invloedrijke familie wel veel gedaan voor mensen van Sarteano zelf.

De wandeling zelf eindigde aan een lokaal winkeltje waar we voorzien werden van gratis hapjes en wijn. Best lekker, en dus nog wat inkoopjes gedaan in het winkeltje dat de hapjes sponsorde. Lientje heeft er haar hartje kunnen ophalen met potje truffels, (heel de camper "stonk" er deze morgen naar :-) )

Voor de rest van de wandeling en om een beetje de sfeer van Sarteano te proeven verwijs ik jullie naar de foto's want ondertussen zijn Paul en Lientje terug en gaan we eens luisteren hoe we de volgende uitstap gaan regelen.

Tot de volgende....

Ah ja nog even een bericht(je aan mijn zusje, als je reageert moet je uw naam en email zetten dus bv. zusje en dan uw email adres want nu is het net of ik zelf die reactie heb geschreven :-)

1. Odette De Troy:
    9 augustus 2018
    👍👍👍👍👍en al een mooie fotoalbum! Nog veel plezier en hou ook alvast rekening met brandhaarden! Dikke kussen van ons allemaal xxx